Kräv mer: säg nej till dåliga samarbeten

Livet som influencer består till stor del av samarbetsförfrågningar. Din kanal lockar med sin räckvidd och äsch det är inte hela världen om du inte har dålig syn, gå i god för optikerns kommunikation bara och förmedla den till dina följare. Känner du igen resonemanget?

Men vänta nu, det är visst hela världen. Någon vill köpa in sig på DIN plattform utan att respektera den. Dina följare har förväntningar på dig och ditt innehåll och du vet precis vilka det är. En sponsrad inlägg får inte sänka din nivå, tvärtom. När du ingår ett betalt samarbete ska det hjälpa dig att göra det du gör bäst, helst snäppet vassare för du får ju faktiskt betalt. Och dina följare har stenkoll på att du inte har någon katt eller hur? Att tvingas in i samarbeten som minskar din trovärdighet drabbar i första hand dig.

Ställ istället krav på det föreslagna samarbetet. Det är din plattform, dina följare, din framtid. Du har uppenbarligen skapat något unikt som många människor vill se och höra. Du är en kreatör och ska ges förutsättningar att vara ditt bästa jag – även när det finns en utomstående part som är delaktig i innehållet.

Du har också rätt att kräva specificerade fakturor från din byrå. Samarbeten är förmodligen din huvudinkomst. Ett sätt att undvika samarbeten du inte kan stå upp för är att få rätt betalt för jobbet du gör. För att inte drabbas av aggressiva affärssmodeller bör du alltid kräva transparens från byråns sida. För i slutändan är du ytterst ansvarig för innehållet och du vill vara i position att säga nej till alla samarbeten som inte lyfter din kanal. 

Daniel Strandberg-Mataj
Sverigechef, Troot